środa, 19 stycznia 2011

Podsumowanie WP #101 i zaproszenie WP #102.




Nowy Rok rozpoczął się bardzo pracowicie. Najpierw kosze pełne chlebów, upieczonych według hamelmanowego przepisu, teraz chlebowe liście i nadziewane bułeczki wysypują się z każdego kąta. Joasia z Domowe Wypieki zaproponowała bardzo smakowite wypieki i widzę, że wiele z Was delektowało się nimi, lub chociażby planuje.

Podsumowanie WP #101

Fougasse piekły z nami:

Agnieszka z Kuchennych popisów
Basia z Mozaiki życia
Etrala z Etrala
Ewelosa z Mój mały świat
Joasia z Domowe Wypieki
Kornik z Kornik w kuchni
Mirosix z Gotowanie pod gruszą
Zojka72 z Zojka działa

Na bułeczki skusiły się:

Amber tym razem z Cina
Joasia z Domowe Wypieki
Kass ze Smaków i aromatów
Zojka72 z Zojka działa

Zaproszenie WP #102

Teraz czas na kolejny wypiek. Doskonały na ten zimowy czas, chleb pełen smaku i aromatu wynalazła nam Kasia z Na Zapiecku. Uwielbiam żytnie chleby, a dodatek melasy i czarnuszki to chyba mój największy faworyt. Dlatego ślinka mi cieknie na samą myśl o kromce z tego chleba. A Wam?

Chleb żytni z melasą i czarnuszką
(Rye Sandwich Seigle)

Składniki:
340 g mąki żytniej razowej np. typ 2000
170 g mąki pszennej razowej typ. 1850 lub 2000
70 g zakwasu żytniego
1,5 łyżeczki soli
170 g mleka, mleka sojowego, maślanki
170 g wody
2 i 1/4 łyżeczki drożdży instant
30 g melasy
30 g rozpuszczonego masła
2 łyżeczki czarnuszki

Wieczorem:

Miska nr 1:
60 g mąki żytniej razowej (np 2000)
170 g mąki pszennej razowej (typ 1850, 2000)
1/2 łyżeczka soli
170 g mleka, mleka sojowego, mleka ryżowego, jogurtu

Wszystkie składniki dokładnie wymieszać, przykryć miskę folią spożywczą i odstawić na noc w temp. pokojowej.

Miska nr 2:
70 g zakwasu żytniego
220 g mąki żytniej razowej (typ 2000)
170 g wody o temp. pokojowej

Wszystkie składniki dokładnie wymieszać, przykryć miskę folią spożywczą i odstawić na noc w temp. pokojowej.

Rano:
Wymieszać składniki z obu misek, dodać:
60 g mąki żytniej razowej (np. typ 2000)
1 łyżeczka soli
2 i 1/4 łyżeczki drożdży instant
30 g melasy
30 g masła
2 łyżeczki czarnuszki

Wszystkie składniki połączyć. Ręcznie lub mikserem - to ciasto nie wymaga zbyt długiego wyrabiania. Przykryć miskę folią i odstawić do wyrastania na ok. 60 minut.Następnie uformować bochenek lub przełożyć do formy wysmarowanej olejem i wysypanej otrębami żytnimi. Posypać wierzch otrębami, odstawić do wyrastania na ok. 1 godzinę - ciasto powinno wypełnić formę.

Pieczenie:
Piekarnik rozgrzewamy do 230 st C i wstawiamy chleb. Uprzednio należy wsypać na dno piekarnika 1/2 - 1 szklanki kostek lodu lub naczynie z wodą.Piec 15 minut, zmniejszyć temp. do 210 st C i dopiekać kolejne 30-40 minut - upieczony chleb, popukany od spodu będzie wydawał głuchy odgłos. Studzimy na kuchennej kratce (nie w formie).

Źródło: "Wholegrain breads" Petera Reinharta

Gorąco zapraszamy do gospodarzenia i pieczenia z nami. Wszystkich chętnych do poprowadzenia WP zachęcam do wysłania maila do Gospodarnej Narzeczonej.

Smacznego.

9 komentarzy:

amarantka pisze...

Choć mam zaległości - dziś dopiero pojawił się u mnie chleb z setnego wydania WP (ale jaki dobry chlebek!), to postaram się wziąć udział w tym wydaniu :)
Zwłaszcza, że już ten chlebek kiedyś robiłam i bardzo mi smakował :)

kass pisze...

Trochę spóźniona... ale upiekłam bułeczki do WP#101:
http://smakiaromaty.blogspot.com/2011/01/wp101-buki-z-pomidorami-bazylia-i.html

Agnieszka pisze...

Upiekłam, ale nieudany :(
http://bachtenkowkuchnia.blogspot.com/2011/01/wp102-chleb-zytni-z-melasa-i-czarnuszka.html

dawny_basik pisze...

Chleb na niedzielę upieczony, co prawda bez czarnuszki, ale i tak dobry. Tutaj relacja http://mozaikazycia.blogspot.com/2011/01/wp-102-chleb-zytni-z-melasa-i.html

Dziękuję i pozdrawiam, Basia

kornik pisze...

i u mnie zagościł

http://kornikwkuchni.blogspot.com/2011/01/chleb-zytni-z-czarnuszka-i-melasa.html

etrala pisze...

ech zrobiłam go w weekend, ale porazka była...
chciałam wypróbowac szamot do pieczenia i chyba źle go wsadziłam, bo chleb się z góry przypalił a z dołu był za miękki, myślę, ze był nie za dobrze nagrzany.
czarnuszka przypalona jednak nie jest za dobra :)))

Przemysław pisze...

I ja z chęcią się przyłączam. Chlebek jest rewelacyjny:), własnie zajadam:)
http://smakmojegodomu.blox.pl/2011/01/Chleb-zytni-z-melasa-i-czarnuszka-czyli-WP102.html
pozdrawiam
Jola Szyndlarewicz

majka pisze...

Wlasnie wyjelam zakas do odswiezenia. Chetnie bym sie przylaczyla ale nie mam ani melasy ani czarnuszki... :(

Iv pisze...

I ja upiekłam. Po czasie, ale jednak: http://ko-ko-ko.blogspot.com/2011/02/chleb-zytni-z-melasa-i-czarnuszka-wp.html