środa, 6 października 2010

Podsumowanie WP #87 i zaproszenie WP #88.




Tygodnie mijają jak z bicza strzelił, a przed oczami widzę nieustający pochód smakowitych wypieków ... bochny i bochenki, okrągłe i owalne, bułeczki i precle, z drożdżami i bez, a nawet na sodzie czy proszku. Z naszych pieców różnorodność smakołyków co i rusz wyskakuje, a ja tylko oblizuję się ze smakiem, jak tylko znajdę chwilkę na zajrzenie na Wasze smakowite blogi. Choć sama ostatnio nie piekę, to pocieszam się stwierdzeniem, że na wszystko dobre czas przyjdzie, a tymczasem podziwiam Wasze dokonania i cieszę się nimi ogromnie :-).
W miniony tydzień cytrusowo gospodarzyła nam Magda z Vege świata. Jej chlebek cytrynowy piekły:


Podsumowanie WP #87

Agnieszka. B z Kuchennych popisów Agnieszki i Antosia
Amarantka z Tu i teraz
Etrala z Pieczeniem za pan brat
Kuba z Kuba pichci
Magda z Vege świat
Margot z
Kuchni Alicji

Wiosenka z Eksplozji smaku
Wisienka z Chatki wiedźmy

Jeśli kogoś pominęłam, z góry przepraszam. Dajcie znać w komentarzach poniżej, a uzupełnię najszybciej jak to możliwe :-)

Zaproszenie WP #88


Nadchodzi nowy tydzień, a ja znów samej sobie obiecuję, że znajdę czas na pieczenie. Patrzę jednak w kalendarz i bardzo smętnie zapowiada się mój wolny czas. Coś jednak będę musiała wykombinować, gdyż jak tu nie upiec takich perełek, tym bardziej gdy zapowiadają ładny weekend, a wiadomo, że ładny weekend równa się spacer, choćby króciutki. Kto jeszcze wybierze się na spacer, a kto będzie wolał zjeść te bułeczki w domowym zaciszu? A może podaruje je ktoś komuś miłemu sercu? Zapraszam do Natalii i jej Kuchennej szkoły przetrwania, bo to właśnie ona będzie nam w tym tygodniu tak smakowicie gospodarzyć.

Przepis znajdziecie u Gospodyni oraz poniżej.

Butter pogacsa

Składniki:
500 g mąki
łyżka drobnego cukru
10 g świeżych drożdży
2 żółtka
250 g masła
szczypta soli
100 ml kwaśnej śmietany
łyżka letniego mleka

białko na glazurę

Przygotowanie: Drożdże pokruszyć, wymieszać z mlekiem, cukrem i łyżką mąki. Odstawić, żeby zaczęły pracować. Mąkę przesiać, dodać zaczyn drożdżowy, połączyć z pozostałymi składnikami. Wyrobić gładkie, aksamitne ciasto. Rozwałkować na prostokąt o grubości około 5 mm. Krótsze boki zagiąć do wewnątrz, tak by stykały się w środku. Następnie zagiąć jeszcze raz, tak jak zamyka się książkę.
Przykryć lnianą ściereczką i odstawić na 20 minut w chłodne miejsce.
Po tym czasie ponownie rozwałkować, złożyć jak uprzednio i odstawić na kolejne 20 minut. Procedurę powtarzać dwukrotnie.
Rozwałkowane ciasto ponacinać, pionowo i poziomo w centymetrowych odstępach - tworząc kratkę. Następnie wyciąć (np. szklanką) okrągłe bułeczki średnicy około 5 cm. Ułożyć na blasze wyłożonej papierem do pieczenia, posmarować wierzch białkiem. Można posypać ziarnami sezamu, pestkami dyni czy czarnuszką.
Piec około 30-40 minut w temperaturze 180 stopni.
Podawać, najlepiej jeszcze ciepłe, jako przekąskę np. do piwa czy wina.

Quark pogacsa

Składniki:
300 g sera typu quark
300 g mąki
5 łyżeczek proszku do pieczenia
300 g masła
szczypta soli

jajko na glazurę

smalec lub biały tłuszcz roślinny do smarowania

Przygotowanie: Mąkę przesiać i wymieszać z proszkiem do pieczenia. Dodać ser, masło i sól, zagnieść gładkie ciasto. Owinąć w folię spożywczą i odłożyć do lodówki na około 2 godziny.
Po tym czasie, wyrobić ciasto ponownie, a następnie rozwałkować na prostokąt o grubości około 5 mm. Krótsze boki zagiąć do wewnątrz, tak by stykały się w środku. Następnie zagiąć jeszcze raz, tak jak zamyka się książkę. Powtórzyć procedurę 4-5 razy.
Rozwałkowane ciasto ponacinać w centymetrowych odstępach, tworząc kratkę. Następnie wyciąć (np. szklanką) okrągłe bułeczki średnicy około 5 cm. Ułożyć na blasze wyłożonej natłuszczonym papierem do pieczenia. Posmarować wierzch roztrzepanym jajkiem, uważając, by glazura nie ściekała po bokach. Można posypać ziarnami sezamu, pestkami dyni czy czarnuszką.
Piec około 30 minut w temperaturze 180 stopni.

Źródło: „Culinaria Hungary” H. F. Ullmann

Smacznego.

9 komentarzy:

amarantka pisze...

Cieszę się, że mogłam wziąć udział w minionej już edycji, mam nadzieję, że czas pozwoli mi na to i w kolejnej :) zwłaszcza, że bułeczki ciekawie sie zapowiadają!

margot pisze...

i ja się cieszę , a chleb jest bardzo fajny , inny przez te cytryny

Anonimowy pisze...

I ja ostatnio nie piekę. Och, jak żałuję! Tyle pyszności mnie omija... Najbliższa propozycja zapowiada się smakowicie - a coś mi się widzi, że może mi się udać!

Kuba pisze...

Jeszcze ja upiekłem cytrynowy chleb, ale się nie wyrobiłem z publikacją. Zapraszam do mnie:
http://www.kuba-pichci.pl/2010/10/weekendowa-piekarnia-87-chleb-cytrynowy.html

Wiedźma pisze...

A u mnie już pogacze upieczone :)

http://nakurzejstopce.blogspot.com/2010/10/wp88-przedstawia-serowe-pogacze.html

Wiedźma pisze...

Oj, pusto tu coś w tym tygodniu :(
Dopiekłam jeszcze pogacze maślane, nieco zmodyfikowane:

http://nakurzejstopce.blogspot.com/2010/10/wp88-przedstawia-pogacze-maslane.html

Tilianara pisze...

Pogacze już za mną :)

Wyszły rewelacyjne, idealna przekąska :) Dzięki Natalio za to gospodarzenie :)

Przemysław pisze...

http://smakmojegodomu.blox.pl/2010/10/Pogacze-maslane-czyli-WP88.html
Po prostu rewelacja:). wkrótce upiekę i serowe, bo przekaska z nich rewelacyjna:)
Pozdrawiam serdecznie
Jola Szyndlarewicz

margot pisze...

i ja
http://kuchniaalicji.blogspot.com/2010/10/weekendowa-piekarnia-88-czyli-butter.html